Tag Archives: drar

Sned rörbit
Nov. 04.

Krokigt och snett

Hoppsan det blev lite snett. Den här rörbiten var rak enligt ritningen men såhär blev det. Med tjockt rostfritt material kan det ibland vara lite problematiskt. Är det som i det här fallet en bit som ska passas in mellan två fasta flänsar så måste man räkna med att materialet krymper och drar sig i svetsningen. Risken är stor att det blir snett och inte passar. Dessutom ska det få plats packningar emellan flänsarna. Med mindre dimensioner kan man ibland dra ihop det ändå, men det är inte att rekommendera eftersom man då bygger in spänningar som kan ge problem nån annan stans.

 

Nu var det så att den här biten skulle passas på plats men det gick inte med en platsskarv som på ritningen. Förskjutningen var omkring 25mm både i höjd och sidled. Dessutom satt den mindre flänsen med fall på röret, alltså snett. Vi fick alltså skruva dit flänsen med konan och den andra flänsen för att kunna mäta och kapa till en rörbit. Hmm, den första passade inte alls och åkte i skrotlådan. Tur att vi hade en liten bit rör kvar. Andra försöket fegade jag lite och slipade lite i taget tills biten passade. Så häftade vi på plats utan packningar. Med två skarvar och fyra millimeter spalt på varje, krymper det ca två millimeter per skarv. Alltså borde två fiberpackningar gå att få in när biten är klar.

Tro det eller ej! Den passade!!

 

Om du ska svetsa tjockt rostfritt eller syrafast gods kan det vara en fördel att häfta spalten med kutsar som orkar hålla emot mer än vanliga häftor. Du måste kanske även ha något större spalt än vad du brukar ha på tunnare dimensioner. Nästa knep är att svetsa en bit i taget och alltid börja varje svets mittemot den förra. Dela upp omkretsen i kanske åtta bitar och sluta med att slipa bort häftkutsarna innan du svetsar ihop det sista. Låt skarven kallna och mät med vattenpass eller flänsvinkel. Sedan svetsar du fyllnads- och toppsträng så det drar sig åt rätt håll. Lycka till.

Varför drar det sig så mycket när man svetsar rostfritt? Det tar vi en annan gång.

Tagged: , , , ,